Kaapstad, Stellenbosch en Port Alfred - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marieke Pijpker - WaarBenJij.nu Kaapstad, Stellenbosch en Port Alfred - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marieke Pijpker - WaarBenJij.nu

Kaapstad, Stellenbosch en Port Alfred

Blijf op de hoogte en volg Marieke

26 Januari 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

In dit reisverslag zal ik jullie iets vertellen over mijn tijd in Kaapstad, Stellenbosch en het eerste weekend op school in Port Alfred.

Woensdag 27 januari
Om 13.00 uur zijn we geland in Kaapstad. Hierna zijn we met de taxi naar het hotel gegaan. Natuurlijk stapten we meteen aan de verkeerde kant van de taxi in, aangezien er hier aan de linkerkant wordt gereden. Hierna de koffers in het hotel gezet en boodschappen gedaan. Later hebben we nog even in Waterfront gekeken en uit eten geweest in een pizzeria. Het weer is hier trouwens heerlijk, 26 graden!

Donderdag 28 januari
Vandaag was ons eerste echte dag. Om 11.00 uur hebben we de auto opgehaald. Marike heeft gereden, omdat ik dit nog niet aandurfde. We zouden naar Clifton Beach gaan, maar dit hebben we helaas niet kunnen vinden. Daarom zijn we maar naar Camps Bay gegaan en hebben we heerlijk op het strand gelegen. Toen we aan het kletsen waren op onze badhanddoekjes hebben we nog een flinke golf over ons heen gekregen, haha;). Hierna nog een ijsje gegeten en terug gereden naar het hotel. 's Avonds zijn we uit eten geweest bij de Mexicaan en later in de achtertuin spelletjes gespeeld onder het genot van een flesje wijn.

Vrijdag 29 januari
Vandaag hebben we een townshiptoer gedaan. We werden om 09.20 uur opgehaald en hebben eerst een museum bezocht waar van alles werd verteld over de geschiedenis van Zuid-Afrika. Hierna hebben we een wandeltoer gedaan door de townships. Onderweg zagen we veel schapenhoofden die verkocht werden. Onze gids vertelde ons dat de schapenhoofden hier smileys heten, omdat de mensen geloven dat als ze deze eten, ze vrolijk worden. De huizen zitten erg vol en het is erg onhygiënisch. De townshiptoer was erg confronterend. Na deze toer zijn we naar Waterfront gelopen. Het was de bedoeling om naar het zwembad te gaan, maar helaas konden we die niet vinden. We hebben de winkeltjes bekeken en heerlijk gegeten op een terrasje. We hadden een erg mooi uitzicht op de tafelbergen.

Zaterdag 30 januari
Vandaag zijn we rond 09.30 uur naar Woodstock gereden. Hier was een foodmarket. Er werden in een gebouw allemaal verschillende gerechten in kleine kraampjes gemaakt. Het eten was niet duur en het was leuk om alle verschillende gerechten te bekijken. Hierna zijn we doorgereden naar Kirstenbosch. Dit is een tuin waar allemaal verschillende planten en bloemen groeien. De voornaamste reden om hier heen te gaan was ‘de boomslag’. Dit is een loopbrug van 150 meter die van de ene boom naar de andere boom loopt. Dit was erg mooi! De bloemetjes waren uitgebloeid en er was dus niet veel kleurrijks te zien, dit was wel jammer. ’s Avonds zijn we alweer uit eten geweest, haha.

Zondag 31 januari
We hadden voor vandaag twee dingen op de planning staan. Ik had hier erg veel zin in. Ik ging vandaag voor de eerste keer auto rijden en dat links rijden moest toch wel een beetje wennen. De ruitenwissers gingen af en toe aan in plaats van de richtingsaanwijzer;). We gingen ’s morgens naar Boulders Beach. Dit is een strand waar een pinguïn kolonie leeft. De pinguïns liepen gewoon op het strand, waren aan het zwemmen en zaten te chillen op de rotsen. Natuurlijk moesten we even met de pinguïns op de foto. Het was grappig om te zien dat de pinguïns gewoon tussen de zonnende mensen zaten. Ze waren helemaal niet bang voor mensen. In de middag zijn we naar kaap de goede hoop gegaan (cape of good hoop). Dit is het meest zuidelijke puntje van Zuid-Afrika. We zijn met de auto door dit gebied gereden. De natuur was hier erg mooi! Op een gegeven moment zagen we iets op de weg lopen. Verrek, het was een aap. Bij een plekje vlak aan het strand waar mensen aan het kitesurfen waren stonden veel mensen en waren ook erg veel apen (baboons). Dit was erg leuk om te zien, omdat de apen gewoon tussen de mensen liepen. Tot slot aangekomen op het meest zuidelijke puntje van Zuid Afrika. We hebben een berg beklommen en hadden een super mooi uitzicht! Ik vond dit tot nu toe de leukste dag, omdat we door de ‘wilde dieren’ liepen en er een geweldige natuur om ons heen was.

Maandag 1 februari
Vandaag zijn we naar Robbeneiland gegaan. De tickets hadden we gelukkig al in Nederland geboekt, omdat de tickets erg snel uitverkocht zijn. Het eiland is bijna 400 jaar gebruikt om gevangenen en bannelingen op te bergen. Het eiland is vooral bekend omdat Nelson Mandela hier gevangen werd gehouden wegens het Apartheidsregime.

Dinsdag 2 februari
Vandaag zouden we de Lions Head beklimmen. We gingen pas om 11 uur richting de berg en dit was veel te laat. Het was vandaag namelijk 34 graden. Het was veel te warm en hebben besloten om niet verder te klimmen. De volgende dag zouden we nog een poging wagen. We zijn daarom ’s middags naar het aquarium in Waterfront geweest om visjes te bekijken.

Woensdag 3 februari
Vandaag zouden we dan echt de Lions Head beklimmen. Om 07.00 uur gingen we van start. Eerst kwamen we op een pad, toen moesten we trapjes lopen en het laatste stuk moesten we echt via de rotsen omhoog klimmen. Dit was dan ook wel een uitdaging. Uiteindelijk hebben we de top bereikt. Het uitzicht was geweldig en er was zelfs een regenboog te zien. Na een halfuurtje te hebben genoten van het uitzicht moesten we weer naar beneden. Toen we eenmaal bij een steile helling kwamen, kwamen we erachter dat we de verkeerde route hadden genomen, namelijk de moeilijke en gevaarlijke route. Via trapjes en kabels (zonder zekeringen) moesten we levend naar beneden zien te komen. Gelukkig kwamen we mensen tegen die ons wel even wilden helpen. Ik vond dit echt een geweldige ervaring en ik zou dit nog wel een keer willen doen! 's Middags zijn we naar de volgende bestemming gereden, Stellenbosch.

Vrijdag 5 februari
's Morgens zijn we met de auto naar Kaapstad gereden omdat er in Stellenbosch verder niet echt iets te doen was. We zijn eerst naar Company’s Garden gegaan. Dit staat bekend als het eekhoorntjes park. We hebben eekhoorntjes gespot en hebben heerlijk geluncht. Hierna zijn we doorgereden naar Muizenberg. Hier eventjes op het strand gelegen en naar de surfers gekeken. Ook de leuke gekleurde huisjes die hier staan bezichtigt. Hierna zijn we weer terug gereden naar Stellenbosch en zijn we uit eten geweest.

Zaterdag 6 februari
Vanmorgen om 7 uur zijn we in de auto vertrokken richting het vliegveld. Met een binnenlandse vlucht van 1.5 uur zijn we naar Port Elisabeth gevlogen. Hier werden we met busjes opgehaald en naar school gebracht. Toen we op school aankwamen, kregen we de kamerindeling te horen. Ik had nog geen kamer en werd na een tijdje wachten in een huis genaamd 'botmill' geplaatst. Toen ik eenmaal in mijn kamer zat kon ik weer vertrekken naar een andere kamer in hetzelfde huis. Er zat namelijk al iemand in de kamer waar ik in was geplaatst (in Zuid-Afrika is niet alles even goed geregeld ;) ). ’s Middags moesten we boodschappen doen en ben ik samen met een paar anderen naar de supermarkt geweest. Dit is ongeveer 15 minuten lopen en we moeten een gigantische heuvel op met waterflessen van 5 liter, omdat je het water hier niet uit de kraan kan drinken. Sporten hoeven we in ieder geval niet meer te doen, haha.

Zondag 7 februari
Vandaag rustig aan gedaan en nog even naar de supermarkt geweest. Verder ben ik verhuisd, omdat ik het huis waar ik in zat niet fijn vond. De keuken was heel erg smerig en ik voelde me niet op mijn gemak. Ik heb mijn spullen gepakt en ben in de middag in een ander huis geplaatst 'machouse'. Hier is het veel beter! In de namiddag zijn we met zen allen naar Barmuda gegaan. Dit is een cocktailbar. Het was erg gezellig en leuk om alle nieuwe mensen te ontmoeten!